DS

DS10 Forum

Planning is now underway for DS10 in Reykjavík, Iceland in September 2010. We're currently accepting sponsorships and speaker submittals. Click here for more information..

DS09 Forum

Held September 14-15, 2009, DS09 was a major success with over 200 people in attendance from 25 countries. For a full summary of DS09 click here.

DS08 Forum

On September 14th and 15th 2009, leading international experts, policy makers and visionaries covered topics that included electric mobility, the future of biofuels and energy efficiency in land and sea transport, and the latest trends in urban planning, energy infrastructure and policy. Visit the DS08 website.

DS07 Forum

On September 14th and 15th 2009, leading international experts, policy makers and visionaries covered topics that included electric mobility, the future of biofuels and energy efficiency in land and sea transport, and the latest trends in urban planning, energy infrastructure and policy. Visit the DS07 website.


   
 
Green Car Policies in Reykjavík vs. Stockholm, Oslo and New York
Posted: 27 October 2009 12:58 PM   [ Ignore ]  
Administrator
RankRank
Total Posts:  36
Joined  2009-10-20

Here is a ten minute radio interview (in Icelandic) with FTO Managing Partner Teitur Torkelsson on green car policies in Iceland and neighboring countries and the changes needed in Iceland to create a competitive market for zero emission cars.

Teitur says that one reason for the government moving slowly in this field is that the state coffers start losing money from day one when someone buys an electric or biogas car. The reason? Almost 70% of the gasoline/diesel price in Iceland goes directly to the state in the form of fuel taxes. So in spite of lofty goals for system change in energy for transport the government needs to figure out where to get its revenue from before it can really translate words into action.

Listen to the interview here: http://www.bylgjan.is/lisalib/getfile.aspx?itemid=47304
Vistvænir bílar óvelkomnir í Reykjavík m.v. Stokkhólm, Osló og New York

Í þessu tíu mínútna viðtali við Teit Þorkelsson, framkvæmdastjóra framtíðarorku er komið inn á brotalamir í stefnumótun stjórnvalda á Íslandi til að auka notkun innlendrar og umhverfisvænnar orku á bílaflota landsmanna. Í raun er Ísland og Reykjavík að dragast hratt aftur úr borgum á borð við Kaupmannahöfn, Stokkhólm, og Osló, og jafnvel borgum eins og London og New York.

Teitur telur eina ástæðuna fyrir seinagangi stjórnvalda vera þá að tekjustreymið í ríkiskassann byrjar að minnka um leið og einhver kaupir sér rafmagns eða metanbíl. Því hræðist stjórnvöld skrefin sem þarf að taka til að auka hlut innlendrar orku á bílana, þrátt fyrir að það myndi þýða sparnað í rekstrarkostnaði og gjaldeyrisnotkun og minni mengun. Ástæðan er sú að nærri 70 prósent af eldsneytisverði í dag fer beint til ríkisins í formi skatta og gjalda. Þrátt fyrir glæstar yfirlýsingar um framtíðarmarkmið verður því lítið gert fyrr en ríkið finnur út úr því hvernig má halda tekjustreyminu gangandi þrátt fyrir minni bensínsölu eftir því sem metan og rafbílum fjölgar.

http://www.bylgjan.is/lisalib/getfile.aspx?itemid=47304

Profile